Sammanställning testgruppen

Sammanställning testgruppen

2 oktober, 2014

2 Kommentarer

Tre månader går fort, vår testgrupp har gjort jobbet klart. Målet med gruppen var att prova ett nytt koncept vi lanserat nu i höst. Alla har varje fredag fått ett personligt träningsschema för kommande vecka, allt efter egna förutsättningar och mål. Under perioden har de fått svara på frågor, medverka på events, utvärdera vår kommunikation och självklart tränat en hel del. Två gånger i veckan har de haft möjlighet att träna i grupp med stöd av våra tränare Mattias, Andreas och Stefan. Även dessa pass är individanpassade. Kämpar man i en backe så varierar fart och längd på varje intervall, alla kämpar lika hårt utifrån sin egen nivå. Här kommer deras utvärdering både i fysiska resultat och hur de upplevt dessa tre månader i sommarvärme.

Vi på 1Life tackar för att vi fått lära känna er i sommar, vilket härligt gäng det blivit av de blyga, nervösa människorna som kom på första träffen.

carola_7.web.j1life

Micke:

Tränat gym och gruppträning i många år. Anmäld till Cykelvasan och vill träna målmedvetet mot den under sommaren, tappar gärna några kg. Jobbar skift, opererat ryggen vill träna 4 pass i veckan.

Vikt: mål -5kg utfall-6kg

Cykelvasan mål <4:30 utfall 4:23

Styrka: Fått bättre bålkontroll, även bibehållit sin styrka trots mycket konditionsträning.

Kondition: Förbättrat redan sin starka kondition med 8,5 % i tid på bandet. Detta innebar nästan 1 minut längre tid på en redan väldigt hög hastighet.

Bäst med gruppen: Sammanhållningen, de gemensamma träningarna och strukturen med schema

Utmaning : Kombinera familj och träning samt att hålla pulsen låg på de långa cykelpassen.

Reflektion från tränarna: Imponerande att se Micke köra tolvtjärnsloppet med smala däck på cykeln. Även att höra hur nöjd han är efter genomfört Cykelvasan.

 

sommar_9999.web

Carola:

Tjejen som mystränat i hela sitt liv, trodde mjölksyra var dödligt och att crunches var tilltugg till fredagsbubblet. Kronisk mag/tarmsjukdom sedan många år. Aldrig varit på gym. Vill gå ner i vikt, orka med vardagen och få bukt på en värkande rygg. Vill träna 3-4ggr/v

Vikt: Vill inte veta utfallet dessa tre månader, kör vidare själv tre månader till och utvärderar då.

Vardagen: Orkar ALLT på ett sätt hon aldrig gjort tidigare.

Ryggen: Den är BRA!!

Styrka: Förbättrat styrkan, speciellt hårdheten i kroppen. Även blivit segare så hon orkar mer i varje övning.

Kondition: Förbättrat tiden på bandet med 28 % både lutning och hastighet har ökats. Förmåga att jobba i högre puls har också ökat.

Bäst med gruppen: Jag har lärt mig så mycket på dessa tre månader att jag aldrig kan skylla på något annat än mig själv om träningen inte blir av, jag har de verktyg jag behöver nu. Sammanhållningen, de gemensamma kräkpassen(fast jag svor då är det så starka underbara minnen) Jag har omvärderat prioriteringarna i min vardag nu planerar jag in träning precis som jag planerar mitt jobb, sen kommer övrig tid.

Utmaning: Fattade verkligen ingenting av pulzonerna i början. Klockan tjöt hela tiden.

Reflektion från tränarna: Den som varit med på flest pass under dessa 3 månader. Jobbat hårt och målmedvetet. Kommentaren ”jag kan springa” ekar kraftigt i lokalerna!!

 

carola_5.web

Eva:

Har tränat ganska regelbundet gruppträning i flera år. Vill ha hjälp med allsidig träning som ger bättre kondition, styrka och smidighet. Vill prova att träna målmedvetet och strukturerat. Problem med rygg och knän. Vill bibehålla nuvarande vikt. 3-4 pass/vecka

Vikt: Mål bibehålla. Utfall +1kg (med minskat midjemått)

Styrka: Fått mer kontakt med musklerna och är mer stabil idag i bålen. Både knä och rygg känns bra. Blivit starkare i överkroppen.

Kondition: Ökat konditionen enormt mycket och förbättrat tiden på löpbandet med 29 %. Både tid och ökning på lutningen har förbättrats.

Rygg och knän: Kroppen håller bra för träning och vardag nu. Viktigt att jag sköter stretchen.

Bäst med gruppen: Strukturen i träningen, Pulsträning en riktig aha upplevelse. Självklart gemenskapen

Utmaning: Hinna med alla gemensamma pass under sommarmånaderna.

Reflektion från tränarna: Bevisat att har man ett bra schema så kan man även köra det själv hemma bara man är målmedveten. Eva har varit otroligt duktig som har kunnat genomföra passen själv under de varmaste dagarna under perioden.

carola_2.web

Sofie:

Jag gillar verkligen inte konditionsträning och har inga muskler var orden i Sofies ansökan. Vill försöka få rutin och kunskap i träning samt bygga muskler och kanske lära sig gilla konditionsträning. Inget viktmål.  Stillasittande jobb och många långa arbetsdagar. 3 pass/v.

Vikt: Inget mål utfall – 1kg

Styrka: Bibehållit sin styrka och utvecklat uthållighetstyrkan.

Kondition: Gjort en kraftig förbättring på konditionen, ökat sin löptid på bandet med 21,5% detta innebär både ökning i hastighet och lutning på slutfasen. Väldigt imponerande.

Bäst med gruppen: Helt klart de gemensamma passen, strukturen och all kunskap man fått om styrketräningsteknik. Har lärt mig pressa kroppen i konditionsträning på ett helt nytt sätt.

Utmaning: En långdragen förkylning och en rygg som protesterade under sommaren har varit tålamodsprövande.

Reflektion från tränarna: Med tanke på den negativa inställningen till konditionsträning innan start så har Sofie gjort en grym resa med att förbättra den med 21,5 % på löpbandet. Imponerande och häftigt att se.

2 Kommentarer

  1. Mona-Britt Harnesk säger:

    Otroligt bra jobbat, dotra min! Ja, övriga gänget också, förstås! Tummen upp för er alla. :-)

  2. Eva säger:

    Tack själva kära slavdrivare!